Skip directly to content

Forhøjet blodtryk

Forhøjet blodtryk

Blodtrykket er et mål for trykket i pulsårerne. Det opdeles i "det systoliske blodtryk", som er når hjertemusklen trækker sig sammen, og "det diastoliske blodtryk", som er når hjertet slapper af. Blodtrykket er en kombination af de to tal, fx 120/80 mm Hg, som kaldes "120 over 80".

Man har forhøjet blodtryk, når blodet bliver presset gennem pulsårene med et højere tryk end normalt.

Et normalt blodtryk er som regel på under 140/90, men "det normale" kan variere fra person til person. Det er vigtigt, at dit blodtryk er normalt. Din læge kan vurdere, hvad der er normalt for dig, ud fra en række risikofaktorer.

Blodtrykket påvirkes af både fysiske og psykiske forhold. Derfor kan det være nødvendigt at måle blodtrykket hjemme, i fred og ro.

Se også videoafsnittet på Epios.dk om for højt blodtryk.

Hvordan opstår forhøjet blodtryk?

Man kender sjældent årsagen til forhøjet blodtryk. Man ved dog, at det i en vis grad kan nedarves.

Hvad består risikoen i?

Risikoen ved forhøjet blodtryk består i åreforkalkning, som kan føre til blodprop i hjertet eller hjernen, til hjerneblødning eller hjertesvigt og pludselig død. Nyrerne kan også tage skade af forhøjet blodtryk.

Risikoen er størst, hvis du:

  • Har hjerte-karsygdomme i familien
  • Har forhøjet kolesteroltal
  • Er mand
  • Er fysisk inaktiv
  • Er ryger
  • Er overvægtig
  • Har sukkersyge eller andre sygdomme

Hvad er symptomerne?

Højt blodtryk kan føre til hovedpine, svimmelhed, træthed, næseblødning eller forpustethed. Men et let eller moderat forhøjet blodtryk behøver slet ikke at udløse symptomer, og derfor er det vigtigt at få målt dit blodtryk en gang imellem.

Hvordan behandles forhøjet blodtryk?

Behandling og forebyggelse af forhøjet blodtryk omfatter altid ændringer i din livsstil (se afsnittet herunder "Hvad bør jeg selv gøre?")

Hvis dit blodtryk er meget højt, eller hvis livsstilsændringer ikke kan reducere dit blodtryk tilstrækkeligt, vil lægen give dig medicin. Der findes en lang række præparater til effektivt at kontrollere dit blodtryk. Målet er at få dit blodtryk ned på under 140/90 - og længere ned, hvis du er diabetiker.

Hvad bør jeg selv gøre?

En sund livsstil medvirker til at holde dit blodtryk normalt og kan forhindre, at du får brug for medicin.

  • Få motion ½ - 1 time om dagen, f.eks. en rask gå- eller cykeltur. Det skal være netop nok til at gøre dig lidt forpustet, men ikke mere, end at du kan føre en samtale.
  • Spis sundt for at undgå overvægt, dvs. magre kød- og mejeriprodukter samt rigeligt med grønsager og fisk. Fisk og planteprodukter indeholder sunde fedtstoffer, som ikke forårsager åreforkalkning i samme grad som fedt fra dyr eller mejeriprodukter. Bemærk dog, at alle fedtstoffer feder lige meget!
  • Undgå rygning. Få din læge til at hjælpe dig med at holde op. Rygning, forhøjet blodtryk og evt. forhøjet kolesteroltal forsnævrer blodkarrene og øger risikoen for blodpropper. Allerede et døgn efter dit rygestop er risikoen for blodpropper formindsket.
  • Drik højst 1 - 2 glas vin eller øl dagligt.

Links:

Se videoafsnittet på Epios.dk om for højt blodtryk.