Skip directly to content

Forhøjet kolesteroltal

Forhøjet kolesteroltal

Kolesterol er et fedtstof, som kroppen bruger til celleopbygning og dannelse af hormoner. Der findes to former for kolesterol: Den gavnlige HDL og den skadelige LDL.

Forhøjet kolesterol betyder en forøgelse af det skadelige LDL-kolesterol i blodet.

Hvordan opstår forhøjet kolesterol?

Højt kolesteroltal skyldes som regel indtagelse af for meget kød og/eller fede mejeriprodukter. Arvelige forhold spiller også en rolle.

Din risiko for forhøjet kolesterol stiger, hvis du har forhøjet blodtryk, er overvægtig, har sukkersyge, har åreforkalkning, ryger eller aldrig motionerer.

Mænd har generelt højere risiko end kvinder.

Hvad består risikoen i?

Risikoen ved forhøjet kolesterol består i åreforkalkning, som kan føre til dårligt kredsløb i benene, blodprop i hjertet og hjerneblødning. Åreforkalkning er langt den hyppigste årsag til hjerte-karsygdomme og død i Danmark. "Åreforfedtning" ville dog være mere korrekt end "åreforkalkning", da der aflejres LDL-fedt i blodkarrene, så deres vægge bliver tykkere og hæmmer blodets passage.

Hvis det er hjertets kranspulsårer, som fedter til, får man først angina pectoris. Hvis karret aflukkes helt, opstår der en hjerteblodprop.

Se videoafsnittet på Epios.dk om forhøjet kolesteroltal. 

Hvad er symptomerne?

Dårligt blodkredsløb og effekterne heraf kan være tegn på forhøjet kolesterol. Blodets nøjagtige indhold af kolesterol måles ved en blodprøve, og tallet skal helst ligge under 5,0 mmol/liter og under 3,0 mmol/liter for LDL-kolesterol. Hvis du har været indlagt pga. hjerte-karsygdom skal tallet være lavere.

Hvordan behandles forhøjet kolesterol?

Behandlingen af forhøjet kolesterol ligger først og fremmest i dine egne hænder, se afsnittet "Hvad bør jeg selv gøre?". Desuden kan din læge supplere med kolesterolsænkende medicin.

Hvad bør jeg selv gøre?

Du kan forebygge og behandle forhøjet kolesterol ved at ændre din livsstil i positiv retning:

Rygestop vil mindske din risiko for blodpropper væsentligt. Lad din læge hjælpe dig med at lægge tobakken på hylden.

Motion vil sænke mængden af det skadelige LDL-kolesterol i dit blod og øge mængden af det gavnlige HDL. En halv times let motion hver dag, fx en rask spadseretur, er tilstrækkeligt.

Sundere kostvaner begynder med rigeligt af grøntsager, fisk og magre kødprodukter. Fedtstofferne i fisk og grøntsager forårsager ikke åreforkalkning i samme grad som fedtet i kød og mejeriprodukter, så vælg planteolier og magre mejerivarer, når du kan.

Husk at bevare disse sunde ændringer i din livsstil samt din medicinske behandling resten af livet - og at gå til kontrol hos din læge regelmæssigt.

Kolesterol links:

Se videoafsnittet på Epios.dk om forhøjet kolesteroltal.